La Intraprenedoria des de corporates establertes

  • La Jornada sobre ‘L’Intraemprendimiento: ¿I si innovem des de dins?’, Celebrada a Foment del Treball, ha comptat amb la participació de Beatriz Vila, presidenta del Fòrum RRHH i Directora de Persones en Chiesi Espanya; Leila Rettali, HR Business Partner a Sanofi; Fernando André Romero, HR Services Director a AGBAR; i Albert Castelltort, Innovation Strategic & Management a Heywood & Sons.
  • El Foro RRHH está patrocinado por Randstad (@Randstad_es).
  • L’evolució de les sessions i els temes de debat del Foro RRHH poden seguir-se a través del compte @Foro_RRHH i del hashtag #fororrhh.

“Nombroses empreses dediquen grans esforços a la innovació però amb això no n’hi ha prou”, afrima Albert Castelltort. L’any 2010-2011, Nokia destinava 17.000 treballadors i 4 bilions de dòlars en R + D, un 10% d’inversió respecte a les vendes; mentre que Apple dedicava 3.200 empleats i 0,5 bilions de dòlars, un 2,8% d’inversió sobre vendes. No obstant això Apple ha aconseguit millors resultats i està més ben posicionada en el mercat. “Cal fomentar una cultura basada en la Intraprenedoria per prosperar i obtenir majors beneficis”.

L’Albert també argumenta la necessitat de intraemprender, atès que amb les startups externes a vegades no es produeix un bon feed a causa del xoc de cultures i metodologies. “La cultura a les grans corporacions precisa de planificació, estratègia, mentre que l’emprenedor necessita anar ràpid, canviar, itinerar, etc. Té preocupacions i mètodes de treball totalment diferents”. Primer és fonamental crear un entorn capaç d’abordar l’emprenedoria, canviar la mentalitat dels treballadors. “La innovació no es pot processar, tan sols es pot facilitar, raó per la qual és tan important posar el focus en la cultura”.

“La Intraprenedoria és una cosa que succeirà”, reafirma Fernando André Romero d’AGBAR, per això des de l’empresa s’ha de crear el context i fomentar les condicions necessàries perquè succeeixi de manera alineada amb els objectius previstos.

Entenem que el paper de recursos humans en aquesta equació és fonamental perquè al final estem parlant de persones. Els que emprenen són persones, els que moltes vegades posen pals a les rodes són persones i la cultura la fan persones també.

Per al Fernando algunes de les claus de l’èxit en la implantació de la Intraprenedoria és aconseguir passar de la idea a l’acció; tenir clar que cal deixar les jerarquies i els organigrames a banda, igual que els estereotips: “Això va d’un objectiu comú i totes les persones de l’empresa, tinguin el perfil que tinguin, poden ser capaces d’emprendre i han de tenir l’oportunitat de poder-ho fer “. També és important no establir regles molt estrictes ja que és un entorn molt canviant i a més seria contradictori amb el que es pretén i amb el concepte d’emprendre. Finalment, també és essencial comptar amb relats que motivin als empleats, tenir casos d’èxits i comunicar-los mitjançant un discurs estimulant, emprant recursos eficaços i atractius pel receptor.

D’altra banda, Beatriz Vila de Chiesi Espanya, exposa la perspectiva des del seu sector: “La innovació forma part del nostre ADN però anar més enllà de R+D és més complicat pel fet que el retorn no és tan directe i quantificable “. Els resultats són, en moltes ocasions, més abstractes, però hi ha un impacte molt gran per exemple en la gestació de noves formes de treballar.

Amb l’objectiu de generar una cultura dins de l’empresa que fomenti que la gent s’atreveixi a provar, a fer coses noves, a equivocar-se; neix el nostra Programa de Intraprenedoria, We Star, del qual ja hem impulsat tres edicions.

Els project lider de la iniciativa són el Business Unit Director de l’unitat de Special Care, una persona amb moltíssim pes dins de l’organització, juntament amb l’equip de persones. Aquest aspecte és de gran rellevància ja que ens trobem davant d’un programa pilotat per persones i negoci.

Leila Rettali de Sanofi, llança el que suposa un dels principals reptes per implantar amb èxit aquest tipus d’iniciatives, i un dels aspectes més consultat pels assistents a la sessió, durant la ronda de debats per taules: “Tenim temps per innovar ? És tracta d’un extra? Hi ha casos de gent que ha tingut una idea i després es penedeix? ” Cal resoldre fins a quin punt es pot sol·licitar als treballadors la seva voluntarietat a l’hora de participar, idear un mètode de treball que permeti compaginar el emprendre amb el dia a dia dels treballadors de l’organització, i això, com comentàvem anteriorment, només és possible si la cultura de l’empresa està en concordança amb aquest tipus d’iniciatives.

Recopilatori de vídeos

Àlbum de fotos

El Intraempredimiento ¿y si innovamos desde dentro?

Fòrum de prestigi entre els professionals del sector 

El Foro RRHH de Foment del Treball és una plataforma i punt de trobada i debat entre directius i professionals de recursos humans. Creat el 2001 per un grup de prestigiosos directors de recursos humans, permet un entorn per a l’intercanvi d’idees i experiències al voltant de la gestió de persones en les organitzacions. A dia d’avui, és ja una de les principals plataformes de debat del país sobre qüestions relacionades amb la gestió dels equips humans, alhora que és un aparador de les millors pràctiques en relació a aquest aspecte.

Les activitats del Foro RRHH són possibles gràcies al suport de Randstad, el patrocinador oficial.

L’alimentació d’una xarxa social de contactes professionals és un dels eixos clau de l’activitat del Foro. L’evolució de les seves sessions i els temes de debat es segueixen a través del compte @Foro_RRHH i del hashtag #fororrhh.

Aquesta sessió ha comptat amb el patrocini de: