Design Thinking, un canvi de cultura en les organitzacions

  • La Jornada sobre Design Thinking celebrada al inspirador espai del Valkiria Hub ha comptat amb la participació de David Campos, membre del Foro RRHH i Meeting Leader de la sessió; Alicia Linares, Sòcia de Monday Happy Monday; i Ana Pedrosa, Adjunta Direcció de RRHH d’EDP
  • El Foro RRHH està patrocinat per Randstad (@Randstad_es)
  • L’evolució de les sessions i els temes de debat del Foro RRHH poden seguir-se a través del compte @Foro_RRHH i del hashtag #fororrhh

La creativitat ja no és només cosa d’artistes i ha passat a convertir-se en un recurs clau per a qualsevol que hagi d’afrontar de manera diferent les dificultats que sorgeixen en una companyia. Alicia Linares, Sòcia de Monday Happy Monday, és conscient que aquest concepte s’ha instal·lat en les nostres vides professionals fa relativament poc i encara recorda  els temps quan aquesta habilitat no figurava com a requisit en els perfils professionals demandats per a les empreses. “Abans el requeriment principal era el de ser resolutiu, sent capaç de solucionar els problemes de manera ràpida i el més eficaç possible”, una creença que contrasta totalment amb la cita de Ken Robinson expressada per Alicia Linares: “Si no estàs disposat a equivocar-te mai seràs creatiu”.

Design Thinking

A dia d’avui sembla que la creativitat s’està imposant per sobre de tot degut als nombrosos casos que han demostrant que a la llarga s’aconsegueixen millors resultats, amb referents com el de Steve Jobs i els seus èxits assolits al capdavant del gegant digital, Apple. Però, Alicia Linares, planteja un exemple encara més llunyà en el temps, el de Disney. Aquesta llegendària companyia d’animació infantil és un dels primers precedents que trobem com a organització que aporta un paper estel·lar a la creativitat amb la creació d’un departament concret anomenat, Imagineering, dedicat exclusivament a abordar i fomentar la innovació emprant pràctiques poc recurrents que explotin les habilitats inventives dels participants.

En aquest marc neix el concepte, Design Thinking, una  nova metodologia de treball fonamentada en resoldre els problemes tal i com ho faria un dissenyador. Aquests professionals empren un mecanisme basat en un enteniment profund dels usuaris, capaç d’identificar les seves necessitats reals i de decantar, a partir d’aquestes, productes, serveis, processos o inclús noves estratègies. Això, extrapolat a la gestió de l’equip humà d’una organització, queda representat amb la figura dels empleats com els usuaris a qui els professionals de recursos humans han de comprendre a la perfecció, conèixer la seva experiència de treball i les característiques del seu entorn, per tal de dissenyar, amb la seva activa col·laboració, millores que els facilitin la seva funció i estableixin un sistema de treball més eficaç.

La importància de comprendre és fonamental en el cicle de Design Thinkin, els gestors de persones han de ser capaços d’empatitzar al màxim, sobretot en la primera fase del procés centrada en observar i analitzar. Segons Alicia Linares, experta en l’aplicació d’aquest mètode, aquestes son les diferents etapes que el comprenen: research, ideation, prototype, testing i action plan.

Ana Pedrosa, Adjunta Direcció de RRHH d’EDP, coneix de primera mà aquesta situació, com a una de les principals impulsores del Design Thinking en la seva empresa. La companyia està experimentant un creixement accelerat en el mercat de l’energia, amb la incorporació de diverses adquisicions. Això implica la hibridació de la cultura corporativa, adaptar noves formes de treball i construir una identitat comú . Aquest context és el que la precipita a implantar un procés de Design Thinking que pel moment es desenvolupa amb èxit i amb un impacte molt positiu entre els empleats. “Fins i tot aquells que no formaven part del procés han demanat participar-hi”, comenta satisfeta.

Tanmateix, Ana Pedrosa alerta que s’han de tenir en compte diversos elements a l’hora d’implantar aquesta pràctica. En primer lloc, es requereix una forta implicació de tots els seus participants, és vital empoderar-los, mantenint-los informats en tot moment. També és primordial crear grups de treball homogenis, per obtenir amb visions diverses que s’enriqueixin entre elles. Un altre agent imprescindible és la cúpula directiva de l’organització. És necessari comptar amb el seu compromís, donat que han de possibilità un canvi de prioritats i integrar les noves propostes i iniciatives sorgides un cop finalitzat tot el procés creatiu.

Per acomplir amb aquests requeriments moltes empreses han de reconvertir-se, “La creativitat és un procés de desaprendre”, expressa Alilcia Linares. El Design Thinking no va de penjar post its en una paret o idear un mapa d’empatia; això són algunes de les tècniques de treball que ofereix més conegudes, però perquè la seva aplicació surgueixi efecte hem de comprendre el seu funcionament i creure-hi, perquè el Design Thinking va molt més enllà d’un concepte, és una cultura.

Fòrum de prestigi entre els professionals del sector 

Fòrum de prestigi entre els professionals del sector El Fòrum RRHH de Foment del Treball és una plataforma i punt de trobada i debat entre directius i professionals de recursos humans. Creat el 2001 per un grup de prestigiosos directors de recursos humans, permet un entorn per a l’intercanvi d’idees i experiències al voltant de la gestió d’equips humans en organitzacions. A dia d’avui, és ja una de les principals plataformes de debat del país sobre qüestions relacionades amb la gestió dels recursos humans, alhora que és un aparador de les millors pràctiques en aspectes de la gestió dels equips humans. Les activitats del Fòrum RRHH són possibles gràcies al suport de Randstad i Grup UP, que són els patrocinadors oficials.

L’alimentació d’una xarxa social de contactes professionals és un dels eixos clau de l’activitat del Fòrum. Així, per exemple, l’evolució de les seves sessions i els temes de debat es segueixen a través del compte @Foro_RRHH i del hashtag #fororrhh.

Aquestes sessions compten amb el recolzament de: