El desafiament de les universitats corporatives

  • El taller ha cocmptat amb la participació de Lorena Rienzi, Directora de Barcelona de OVERLAP; María Álvarez, Talent Manager a VOLKSWAGEN- AUDI; Mercè Martín, Formadora i Coach; i Rory Simpson, Chief Executive Learning Officer a TELEFÓNICA S.A.
  • El Foro RRHH compta amb el patrocini de Randstad (@Randstad_es) i Grupo UP (@ChequeGourmet)
  • L’evolució de les sessions i els temes de debat del Foro RRHH poden seguir-se a través del compte @Foro_RRHH i del hashtag #fororrhh

Cada vegada més empreses a Espanya es plantegen la creació d’una universitat corporativa, tendència encara més estesa entre les grans corporacions nord-americanes. Telefónica, Volkswagen o Danone són alguns dels exemples que ja han incorporat aquest nou mètode educatiu i compten amb moderns i amplis espais dedicats a la formació continuada dels seus treballadors. La meeting leader que ha moderat aquesta jornada ha estat Isabel Salas, Human Resources Manager de Laboratoris Gebro Pharma, a més de membre del Fòrum de RRHH de Foment del Treball, des d’on s’ha organitzat la sessió amb el suport de Randstad i Up Spain, i amb la col·laboració de Telefónica.

La majoria d’aquests centres educatius compten amb dissenys inspirats en els equipaments dels gegants tecnològics i digitals de Silicon Valley, Google, Facebook, o Apple, entre d’altres. Però un cop construïdes aquestes grans infraestructures, molts es pregunten, ¿i ara què? Donar resposta a això és l’autèntic desafiament al qual s’han hagut d’enfrontar les tres empreses esmentades anteriorment en el seu recorregut cap a un nou model formatiu.
 
Abans de conèixer les diferents versions d’aquestes grans corporacions, Lorena Rienzi, directora de Overlap a Barcelona i experta en la implantació d’universitats corporatives, va ressaltar la necessitat d’estructurar una proposta educativa posant focus, ja que formar per formar ja no suma. La seva proposta era la d’establir un model educatiu basat en una escola funcional, definint-la com una eina per a l’adopció d’un model de negoci propi d’una àrea amb el que s’ensenya una sistemàtica determinada, canvis en processos, noves habilitats i eines per al lloc de treball. Hi ha escoles Comercials, de producte, de Finances, Digital, de Lideratge, de Talent, etc.
 
Posteriorment, es van exposar els casos reals de les tres corporacions començant amb Maria Álvarez, Talent Manager de Volkswagen Audi, que va recalcar la importància de no formar de manera generalista, sinó que personalitzar la formació i fer que arribi a tothom. També presento les tres àrees d’actuació del seu Corporate Academy: Digitalització, Innovació i Gestió del Canvi, totes elles alineades amb l’estratègia de la companyia.

D’altra banda, Mercè Martín, Formadora i Coach al Campus 2.0. Danone, va explicar com els va néixer la necessitat d’incloure una universitat corporativa en la seva estructura organitzativa, desvetllant que van prendre la decisió com a solució per aconseguir unificar més les tres divisions de la seva companyia. Sota el lema: ‘aprendre en qualsevol moment’, el missatge que vol transmetre l’empresa de lactis als seus treballadors és que ells són els líders del seu propi desenvolupament, el campus només els crea les eines i el context que els possibilita aquest progrés.

Per finalitzar l’acte, Rory Simpson, Chief Executive Learning Officer de Telefonica, ha exposat la filosofia que persegueix el seu centre formatiu: ‘viure la cultura de Telefónica’. Perquè en moltes ocasions, la universitat corporativa es converteix en una potent eina per transmetre als treballadors els valors de l’empresa i augmentar així el seu nivell de compromís. Segons ell, el principal repte per a aquests centres és ‘demostrar que no són una joguina de Recursos Humans’. Per eliminar aquesta etiqueta es necessita la recol·lecta d’un seguit d’indicadors que reflecteixin els resultats obtinguts amb aquestes universitats. Rory també ha posat èmfasi en el fet que per a aconseguir tots els propòsits d’aquest nou sistema educatiu és molt important l’espai que s’escull i les prestacions que s’ofereixen, però sobretot es requereix d’un equip de persones implicat que coordini totes les activitats i crea en el potencial d’aquest nou mètode. Ell els diu el ‘Dream Team’ i coneix els seus perfils professionals i personals a la perfecció.

Un cop exposats aquests tres casos d’èxit, els assistents van gaudir d’una breu visita per les àmplies instal·lacions d’Universitas Telefónica, podent observar quins són els principals trets característics d’aquesta. Constantment es troben elements lúdics, ambients informals i còmodes, i molt espai exterior i verd que possibilita el contacte constant amb la natura. Amb aquestes particularitats es pretén proporcionar el màxim confort als treballadors perquè es trobin en un estat de relaxació i predisposició absoluta a aprendre i a obrir les seves ments.

 

Fòrum de prestigi entre els professionals del sector 

El Fòrum RRHH de Foment del Treball és una plataforma i punt de trobada i debat entre directius i professionals de recursos humans. Creat el 2001 per un grup de prestigiosos directors de recursos humans, permet un entorn per a l’intercanvi d’idees i experiències al voltant de la gestió d’equips humans en organitzacions. A dia d’avui, és ja una de les principals plataformes de debat del país sobre qüestions relacionades amb la gestió dels recursos humans, alhora que és un aparador de les millors pràctiques en aspectes de la gestió dels equips humans. Les activitats del Fòrum RRHH són possibles gràcies al suport de Randstad i Grup UP, que són els patrocinadors oficials.

L’alimentació d’una xarxa social de contactes professionals és un dels eixos clau de l’activitat del Fòrum. Així, per exemple, l’evolució de les seves sessions i els temes de debat es segueixen a través del compte @Foro_RRHH i del hashtag #fororrhh.

Universitas Telefónica